Randi Haavik Varberg i Norsk Resirk og Ole Christian Apeland i Apeland mottar stolte prisen for det langsiktige, holdningsskapende arbeidet som har gjort nordmenn til verdensmestere i panting.

Nyhet 15.04.2015

Dobbel seier til Apeland for pantekampanje

Kommunikasjonsbyrået Apeland vant prestisjekategorien ”Årets kampanje” i byråkonkurransen Gullkorn i går kveld, med pantekampanjen for Norsk Resirk. Den samme kampanjen ble kåret til ”Årets Gullkorn”.

– Vi er stolte og ydmyke over at vi både vant den krevende klassen ”Årets kampanje” og prisen som ”Årets Gullkorn”. Vi er spesielt glade for at vi vant med nettopp pantekampanjen, som har vært en av våre lengste kampanjer, sier Ole Christian Apeland, adm. direktør i Apeland.

Effektfull kampanje


Apeland har jobbet med pantekampanjen for Norsk Resirk siden 1999. Gjennom årene har Apeland blant annet involvert kjente profiler som Odd Børretzen, Ravi, Karpe Diem, Sølvguttene og Sirkus Eliassen i arbeidet med å få alle til å pante bokser og flasker. Panteordningen har oppnådd en godkjent innsamlingsgrad på 95 prosent.
– Apeland var det første byrået i Norge som satset på analyse, strategi, PR og reklame i samme selskap. Resirk er blant dem som har utnyttet denne bredden best, og det har gitt solid effekt. Vi takker Resirk for et godt samarbeid, og for at de viser oss så stor tillit, sier Apeland.

Strategisk lek


Også Norsk Resirk er glade for at pantekampanjen belønnes med to priser.
– Vi har hatt et godt samarbeid med flinke folk i Apeland gjennom mange år, så prisene er vel fortjent! Sammen har vi jobbet langsiktig med konsistent kommunikasjon tett på panteøyeblikket, gjenkjennende elementer som pantehullet og slagordet ”Pant alt. Alltid”. Samtidig har vi hatt det gøy og lekt oss med nye aktiviteter og kanaler underveis. Det har gitt god effekt, sier kommunikasjonsdirektør Randi H. Varberg i Norsk Resirk.

Skaper engasjement


Samtlige gullvinnere i øvrige kategorier nomineres til den gjeveste prisen av alle – Årets Gullkorn. Vinneren av denne prisen hedres for godt strategisk kommunikasjonshåndverk med dokumentert effekt.
– Juryen vil gi en honnør til Norsk Resirk og Apeland for å gjennomføre en tydelig strategi og være konsistente. Panting er i utgangspunktet lavinteresse, men man har lykkes med å skape et stort engasjement. Det er oppnådd meget konkrete resultater – og med forbedringer år for år. Med pantekampanjen har man lykkes med å påvirke en hel befolkning til å endre adferd gjennom bruk av positive budskap, man har fått fjernet en miljøavgift og samtidig hatt en positiv effekt på miljøet. Det er en prestasjon at vi i ett av verdens rikeste land nå resirkulerer 95 prosent av flasker og bokser – og har blitt verdensmestre i panting, sier Jeanne Katralen Tjomsland, juryleder for Gullkorn 2013.

Bransjeorganisasjonen Komm, arrangøren bak Gullkorn, sender pantekampanjen som ble kåret til ”Årets Gullkorn” videre til en internasjonal konkurranse i Cannes.

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Meld deg på listen.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.