Dovett-kampanjen Er Et Godt Eksempel På Hvordan Offentlige Etater Kan Bruke Humor Og Smarte Virkemidler For å Endre Folks Holdninger Og Adferd.
Dovett-kampanjen er et godt eksempel på hvordan offentlige etater kan bruke humor og smarte virkemidler for å endre folks holdninger og adferd.

Dovett-kampanje ga gull

Apelands kampanje «Dovett» for Vann- og avløpsetatene i Oslo, Asker og Bærum, vant gull i finalen i European Excellence Awards 2013.

Dovett-kampanjen gikk til topps i kategorien med prosjekter fra de nordiske landene. Det er det tyske bransjemagasinet Communication Director som står bak European Excellence Awards. Over 1 500 PR- og kommunikasjonsprosjekter var med i konkurransen, som kårer de beste europeiske prosjektene i en rekke ulike kategorier.
– Vi er glade for prisen og stolte av kampanjen, som er et godt eksempel på at vi kan skape solid effekt for en offentlig kunde med begrensete budsjetter, sier Ole Christian Apeland, adm. direktør i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Kamp mot matfett

Vann- og avløpsetatene i Oslo, Asker og Bærum har samarbeidet om kampanjen, som har hatt som mål å få innbyggerne til å ikke skylle ned matfett eller fremmedlegemer i toalettet. Matfett tetter rør og hemmer pumpestasjoner, med en rekke ubehagelige konsekvenser. Den humoristiske kampanjen lærte folk hva som skal og hva som ikke skal i do, ved hjelp av blant annet et barnehageopplegg og andre kreative aktiviteter som fikk bred oppmerksomhet. Andelen innbyggere som trodde de kunne helle matfett i do, ble redusert med 40 prosent.
– Kampanjen er et godt eksempel på hvordan målrettet kommunikasjon skaper effekt, sier Ole Christian Apeland.

Les mer om European Excellence Awards 2013.