God Kommunikasjon Debatt

Gratis kommunikasjonsråd ga fullt hus

Over 450 deltakere samlet seg på Latter i Oslo, da Apeland inviterte til gratisseminaret «God kommunikasjon».

Seminaret er rettet mot frivillige organisasjoner, og årets arrangement var det fjerde i rekken.

Mange frivillige organisasjoner har ikke mulighet til å delta på kostbare fagseminarer. Siden 2002 har derfor Apeland med jevne mellomrom arrangert «God kommunikasjon», som et gratistilbud til organisasjonslivet. Hensikten er å gi kommunikasjonsfaglig inspirasjon og påfyll til ansatte i og representanter for frivillige organisasjoner.

Konkrete råd og tips

Årets seminar ble arrangert tirsdag 9. oktober på Latter i Oslo, og samlet representanter fra mer enn 230 ulike organisasjoner. Tema var «Målrettet kommunikasjon fra din organisasjon», og tilhørerne fikk gode råd og tips fra noen av Norges beste kommunikasjonsrådgivere.

Torbjørn Giæver Eriksen, rådgiver i First House og tidligere statssekretær og informasjonsrådgiver, ga et lynkurs i hvordan du bør jobbe for å få politikerne til å lytte til organisasjonen din. Sponsorådgiver Jacob Lund ga råd om hvordan organisasjoner kan skaffe seg sponsorer, og Per Henrik Stenstrøm, programdirektør i P4, ga tips om hvordan du får oppmerksomhet om en sak i media.

De gode eksemplene

Som gode case-eksempler, presenterte Gunnhild P. Baade fra Regnskogsfondet, deres og Grønn Hverdags kampanje for å få norske matvareprodusenter til å slutte å bruke palmeolje i sine produkter. Hege Kuhle fra Stiftelsen Organdonasjon, fortalte om deres suksess med bruk av Facebook i verving av organdonorer. Det hele ble avsluttet med en paneldebatt, der lederne for Norges fem største kommunikasjonsbyråer ga råd og besvarte spørsmål fra seminardeltakerne.

Oppsummeringer av noen av innleggene:

Jacob Lund

Slik skaffer du sponsorer til organisasjonen

Mange organisasjoner er avhengige av å få sponsormidler, men veien frem til riktig sponsor kan være kronglete. Her får du noen råd av Jacob Lund, som var sponsorsjef i DNB-konsernet i 20 år.

Torbjørn Giæver Eriksen

Slik får du politikerene til å høre på deg

Hvordan skal du få politikerne til å lytte til akkurat din organisasjon? Her er seks råd til hvordan man bør gå frem, fra Torbjørn Giæver Eriksen – seniorrådgiver i First House, og tidligere statssekretær og informasjonsrådgiver for Jens Stoltenberg.

Per Henrik Stenstrøm

Slik får du saken din i media

Hva skal egentlig til for å få oppmerksomhet fra journalister? Per Henrik Stenstrøm deler råd om hva du bør gjøre.