Vinnere av Gullkorn 2015 – Markedskommunikasjon, kommersiell for Airbnb #nightat Holmenkollen. F.v. Cecilie Wærholm, Andreas Rødland og Torkel Vik, Apeland.

Nyhet 17.12.2015

Gullkorn til Apeland

Airbnb-kampanjen #nightat Holmenkollen vant Gullkorn for Årets markedskommunikasjon, kommersiell.

Gullkorn er et av årets høydepunkter for kommunikasjonsbransjen. Bransjeorganisasjonen KOMM deler ut priser for å hedre kommunikasjonsarbeidene som har gitt best effekt.

Gjorde nasjonalsymbol tilgjengelig
Apeland vant Gullkorn i kategorien Markedskommunikasjon, kommersiell for arbeidet med ”#nightat Holmenkollen” for Airbnb. Målet med kampanjen var å øke antall nye brukere gjennom å vise at Airbnb tilbyr unike overnattinger med lokale opplevelser. Idéen var å gjøre en av Norges mest elskede nasjonalsymboler, Holmenkollen, tilgjengelig på en ny og unik måte.

Ga sterk vekst for kunden


Muligheten for å bo i Holmenkollen gjennom Airbnb ble omtalt av flere hundre medier i Norge og rundt om i verden. Over to hundre tusen delte saker om leiligheten i tårnet i sosiale medier, som resulterte i nesten ti millioner visninger. Det ga god effekt for kunden.
– Det er veldig inspirerende å jobbe med en kreativ kunde som også er åpen for gode innspill og ideer. Det har blant annet resultert i at Airbnb har hatt mer enn en dobling både i antall nordmenn som booker overnatting og som leier ut via Airbnb det siste året, sier ansvarlig rådgiver Andreas Rødland i Apeland.

Dokumenterte effekt


Juryen avslører at Apeland vant Gullkorn for denne kampanjen fordi den har en smart idé, gjennomarbeidet uttak og veldokumentert effekt, og på en imponerende måte har klart å sette forretningsideen i sentrum. Her er det godt innhold til både egne og fortjente kanaler. Juryen mener også at effekten er svært godt dokumentert, i tillegg til at kampanjen har vekket oppsikt langt utover Norges grenser.

Nominert til European Excellence Awards


Over 1 600 kommunikasjonsarbeider fra hele Europa er meldt inn til European Excellence Awards. Det er nå klart at kampanjen Airnbnb #nightat Holmenkollen er nominert til European Excellence Awards i to kategorier – Travel and Tourism og Event & Experiential Marketing. Vinnerne offentliggjøres 10. desember.

Denne filmen ble laget for å friste folk til å søke Airbnb om å få overnatte i Holmenkollen.

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Meld deg på listen.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.