Stabburet Leverpostei

Sølv til Orkla Foods og Apeland

Kampanjen ”Styrke starter et sted” for Stabburet Leverpostei ble tirsdag hedret i Anfo Effekt. I konkurranse med 60 påmeldte kampanjer i den største klassen, SMART, tok Orkla Foods og Apeland sølvmedalje.

”Dette er et smart case med tydelig sammenheng mellom strategi, gjennomføring og resultater” skriver juryen i sin begrunnelse.

Kampanjen løftet salget av Stabburet Leverpostei i flere uker i høst. Gjennomsnittlig ble det solgt 74 000 bokser hver dag i kampanjeperioden, en økning på hele 14 000 bokser om dagen fra normalt nivå.

Styrke starter et sted

Basert på produktfordelen mye jern, og foreldres håp og drømmer for sine barn, utviklet Apeland et nytt kommunikasjonskonsept og slagord for den velkjente gule boksen: ”Styrke starter et sted.” Målet var å gi Stabburet Leverpostei en ny posisjon som et pålegg som gir barn styrke – og dermed også grunnlag for store prestasjoner i framtiden, fysisk og intellektuelt. Budskapet i reklamen er at vi ikke vet hvem som blir framtidens helter på ulike områder, men vi vet hva de spiser i dag: Stabburet Leverpostei.

Fremtidens helter

Apeland laget en reklamefilm med fremtidens ballettdanser, astronaut, oppfinner, fotballspiller, brannmann og polfarer. Temaet fra filmene ble tatt videre ved at folk kunne lage ”drømmelokk” med bilde av barnet eller seg selv i de samme rollene. Budskapet ble tatt ut i ulike former i ulike kanaler som blant annet Facebook og redaksjonelle saker.

Motiverende

Gullvinner i kategorien der Orkla Foods og Apeland fikk sølv, var Plans kampanje ”Stopp bryllupet”. På bronseplass kom ”Gutten som fryser” fra SOS Barnebyer.

– Vi er svært stolte av denne utmerkelsen, og synes det er særlig morsom at vi med reklame for et dagligvareprodukt hevder oss blant skarpe konkurrenter fra veldedig sektor. Dette er bransjens viktigste og mest krevende konkurranse, og vi er nå premiert to år på rad. I fjor ble Apeland belønnet for å skapt god effekt for Mills og Resirk. Det er motiverende, sier Ole Christian Apeland.