
Apeland AS leverte gode resultater også i 2024. Helene F. Raunehaug, Anna Heumrønningen, Ingrid Hognaland og Ole Christian Apeland er selskapets ledergruppe. (Foto: Katrine Lunke).
Nyhet 30.07.2025
Nok et godt år for Apeland
For kommunikasjonsbyrået Apeland ble regnskapet for 2024 nærmest en kopi av året før. Byråinntekten endte på 45,3 millioner kroner, med er driftsresultatet på 8 millioner.
– Vi er stolte av å opprettholde byråinntekten og levere et godt resultat i et år som var preget av motgang for kommunikasjonsbransjen. Det skyldes godt arbeid fra alle ansatte og kunder som verdsetter de resultatene vi skaper for dem, sier Ole Christian Apeland.
Flere velger Traction
Apeland tilbyr analyse, strategisk rådgivning og kommunikasjon i alle kanaler. Et av årets høydepunkter er veksten innen Traction omdømme- og merkevareanalyse.
– Traction har på få år blitt det ledende verktøyet for virksomheter som vil forstå interessentene bedre og få mer effekt av sin kommunikasjon. Mange av landets viktigste bedrifter og etater bruker Traction, og i 2024 lanserte vi også Traction for organisasjoner. Vi investerer mye i utviklingen av verktøyet, blant annet med KI, og ser at kundene verdsetter det, sier han.
Økt kvalitet
Apeland er ISO-sertifisert innen kvalitet og miljø. Som en del av kvalitetsarbeidet måles kundetilfredsheten årlig. Målingen ved nyttår bekrefter at Apeland har en svært tilfreds kundebase.
– Vi har generelt svært gode resultater i vår kvalitetsundersøkelse, og for 2024 ble de enda litt bedre. Særlig gledelig er det at 96 % av respondentene er sikre på at de vil anbefale Apeland til andre, sier kvalitetsansvarlig Ingrid Hognaland.
Venter endringer
Selskapets ledergruppe, Helene F. Raunehaug, Anna Heumrønningen, Ingrid Hognaland og Ole Christian Apeland, forventer at krevende økonomiske tider i både privat og offentlig sektor, kombinert med økt bruk av kunstig intelligens, vil stille store krav til byråer fremover.
– Vi må hele tiden tilpasse oss nye rammer, men vi er trygge på at vår kombinasjon av solide analyser, erfarne rådgivere og kunnskap om hele spekteret av virkemidler kommer til å gi kundene god effekt også fremover. Og det er nettopp opplevelsen av å få mer effekt hos oss enn andre steder som gjør at de fleste blir lenge hos oss, sier Helene F. Raunehaug.
Mer KI
Kommunikasjonsbyrået ansatte i 2023 sin første medarbeider som bare jobber med kunstig intelligens, og fortsatte i 2024 implementeringen av KI.
– Alle ansatte bruker KI på en rekke oppgaver, og vi ser særlig stor effekt når teknologien spiller sammen med vår erfaring og kompetanse innen analyse og strategi, og våre store mengder data. Det gir kundene våre mer treffsikre råd og bedre beslutningsgrunnlag. Men vi er bare i begynnelsen av en ny teknologisk tid, og gleder oss veldig til fortsettelsen, sier Anna Heumrønningen, som leder selskapets digitalgruppe.
