TINE Er Årets Omdømmevinner I RepTrak Norge 2019. Prisen Ble Mottatt Av Konserndirektør Gunnar Hovland.
TINE er Årets omdømmevinner i RepTrak Norge 2019. Prisen ble mottatt av konserndirektør Gunnar Hovland.

– Omdømmet avgjør om produktene våre velges

Årets omdømmevinner, Årets klatrer og Årets grønne selskap er alle enige om én ting: De ansatte er avgjørende for selskapers omdømme. – Norske melkebønder og TINE-ansatte sikrer at vi leverer kvalitet hver dag. Det er det som gjør at kundene velger oss, sier Gunnar Hovland, konserndirektør i TINE.

Apeland måler hvert år omdømmet til et utvalg av Norges største virksomheter, nominert av befolkningen, gjennom RepTrak Norge. TINE toppet målingen i 2004, men utfordringer de påfølgende årene ga et fall i omdømmet. Siden den gang har TINE gradvis bygget seg opp igjen, og i 2019 topper TINE igjen RepTrak Norge.

– Omdømme er fantastisk viktig for oss. Det avgjør om våre 1 400 produkter blir valgt eller ikke av kundene ute i butikkene, sier konsernsjef Gunnar Hovland. Derfor mener han gode kvalitetsprodukter og bærekraft i hele verdikjeden er avgjørende for TINEs omdømme.

– Vi må hver dag være til stede i butikken med kvalitetsprodukter som kundene vil ha. Norske melkebønder og alle ansatte i TINE gjør en fantastisk innsats for å sikre at vi leverer kvalitet hver dag, sier Hovland, som har bestilt kake til alle meieriene for å feire omdømmeresultatet.

Les mer om resultatene i RepTrak Norge 2019 her.

– Du må «Walk the talk»

– I TINE jobber vi hele tiden med å sikre bærekraft i hele verdikjeden vår, helt fra gården og fram til produktene er i butikken. Jeg tror kundene begynner å få med seg innsatsen vi gjør der, sier Hovland. Hans beste omdømmetips til andre virksomheter er «walk the talk».

– Det er ikke nok å si at man er opptatt av bærekraft, man må vise det gjennom handling. Bærekraftig drift er ikke lenger noe man kan velge hvis man ønsker, det er noe som må ligge i bunn, sier Hovland.

– Omdømme skapes ikke fra Oslo

REMA1000, Mette Fossum, Årets klatrer 2019

REMA 1000 er Årets klatrer i RepTrak Norge 2019. Prisen ble mottatt av Mette Fossum, direktør informasjon og samfunnskontakt.

Rema 1000 opplevde et omdømmefall da butikkjeden i 2017 lanserte sin bestevennstrategi. I løpet av de siste to årene har de gradvis vunnet tilbake tilliten fra kundene, og Rema 1000 er i 2019 årets omdømmeklatrer. Rema 1000 øker med 7,3 poeng til en score på 76,4 i årets omdømmemåling.

– Lanseringen av bestevennstrategien gjorde at vi ble oppfattet som arrogante. Vi måtte gå tilbake til vårt opprinnelige budskap om at «det enkle er ofte det beste», sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000.

– Omdømme skapes ikke fra et kontor i Oslo. Det skapes i hverdagen i møter mellom kjøpmennene våre og kundene. Det beste vi har er kjøpmennene våre, derfor er det kjøpmennene våre som fronter budskapet vårt, forklarer Fossum.

Rema 1000 scorer bedre på samfunnsansvar. Fossum tror dette blant annet skyldes innsatsen for å bidra til et inkluderende arbeidsliv og dyrevelferd, og kjøpmennenes innsats i lokalsamfunnene de er en del av.

– Når jeg snakker med folk, er de mest opptatt av å snakke om sin lokale Rema-butikk. Det viser at innsatsen til kjøpmennene våre ute i butikken er helt avgjørende, sier Mette Fossum.

– Alle ansatte må med

FINN.no, Janne Jacobsen, Årets grønne 2019

FINN.no er Årets grønne selskap i RepTrak Norge 2019. Prisen ble mottatt av markedsdirektør Janne Jacobsen.

I RepTrak Norge 2019 scorer Finn.no best når det gjelder å ta miljøansvar, og selskapet ble derfor kåret til «Årets grønne selskap» på Omdømmedagen. Finn.no får en omdømmescore på 86,2, og ligger like bak Tine og Freia.

– I Finn.no har vi holdt på med gjenbruk siden starten. Vi skal hjelpe folk med å ta smartere valg for seg selv og samfunnet, sier markedsdirektør Janne Jacobsen.

Selv om Finn.no bidrar til å velge gjenbruk framfor å kjøpe nye produkter, tilbyr de også en tjeneste for å sammenligne billige flybilletter.

– Det er en utfordring, med tanke på at vi skal hjelpe folk til å ta smarte valg for samfunnet. Derfor lanserer vi snart et filter som gjør det mulig å velge den reisen som gir minst CO2-utslipp.

For å oppnå gode resultater, mener markedsdirektøren i Finn.no at langsiktig arbeid må til. I tillegg må man få med mennesker både på innsiden og utsiden av organisasjonen.

– Det holder ikke at markedsførings- og kommunikasjonsavdelingen fokuserer på miljøansvar. For oss er det viktig at alle våre ansatte jobber for dette, sier Jacobsen.

RepTrak Norge 2019: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her

Omdømmedagen: Slik vil Vy, NAF og Oslo kommune endre våre vaner

Omdømmedagen: Hvordan lykkes med miljøkommunikasjon?

Omdømmedagen: Hvor går grensen mellom lovlig markedsføring og ulovlig grønnvasking?