Nyhet 20.03.2024
Teleselskapene sliter med å skape gode følelser
Telenor, Telia og Ice har alle et omdømme som betegnes som middels godt i den store omdømmemålingen Traction Norge 2024.
Telekom-selskapenes omdømme har aldri vært likere enn i år. Telenor får 63 av 100 mulige poeng i målingen, mens både Telia og Ice får 61 poeng. Dermed havner alle tre på nederste del av topp 50-listen. Ingen av selskapene klarer å vekke gode følelser hos forbrukerne.
Emosjonell score
Traction Norge er en årlig omdømmemåling som gjennomføres av Apeland. Selskapene som vurderes i Traction Norge-målingen er nominert av befolkningen. Listen som presenteres viser omdømmescoren. Den er utledet av en emosjonell vurdering av selskapene, om folk stoler på, liker og er imponert over dem. Virksomhetene er også målt på mer rasjonelle dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene.
– Telenor scorer bedre enn Telia og Ice på alle rasjonelle dimensjoner, med unntak av verdi for pengene, men dette gjenspeiles i liten grad i den emosjonelle scoren. Alle tre har mye å gå på når det gjelder å vinne folkets tillit og varme følelser, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.
Høyeste score som er målt
Vipps er på toppen av årets liste, med en omdømmescore på 92. Det er den høyeste omdømmescoren som noe selskap har fått i den årlige målingen.
– Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Vipps. Finn.no, Vinmonopolet, Tine, og Vipps er de fire selskapene som har svært godt omdømme i befolkningen nå, sier Ole Christian Apeland.