Nyhet 28.05.2021

Vinmonopolet på topp, Hurtigruten synker

Etter ett år med pandemi er Vinmonopolet den virksomheten i Norge som har best omdømme. Hurtigruten har falt mest.

Dette er blant de ferske funnene i Apelands helt nye omdømmemåling Traction, der omdømmet til 50 virksomheter er målt i årets fire første måneder. I tillegg til Vinmonopolet har Tine, Finn, NRK og Coop svært godt omdømme nå.

– Vinmonopolet er Norges fremste handelsvirksomhet, med svært kompetente medarbeidere og gode produkter. De har styrket posisjonen ved å holde åpent og ta i mot folk på en god måte under pandemien, sier Apelands administrerende direktør, Ole Christian Apeland.

– TINE, Finn og Coop er gjengangere i toppen i våre målinger, mens NRK har gjort et skikkelig byks. Statskanalens innsats det siste året gjør at folk liker og stoler mer på dem enn før, sier Apeland.

Hurtigruten synker

Hurtigruten er det selskapet med mest negativ utvikling. Selskapet har nå et middels omdømme, etter mange år i toppen.

– Fallet er en konsekvens av Hurtigrutens håndtering av pandemien. De har en jobb å gjøre hvis de vil vinne tilbake folks tillit og sympati, sier Apeland.

Wizz Air tar ikke av

Flyselskapet Ryan Air har i langt tid vært blant virksomhetene med dårligst omdømme i Norge. De får nå selskap i bunn av nyetablerte Wizz Air.

– Dette er flyselskaper folk verken liker eller har tillit til. Det blir spennende å se hvem som klarer å bygge opp best omdømme i flybransjen fremover, med Norwegian som skal gjøre comeback og med nykommerne Flyr og Wizz Air, sier Miriam G. Edvardsen.

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Sett deg på listen.