Eierne Av Koronastengte Restauranter Har Kanskje Mer å Glede Seg Til Enn Bedriftslederne Som Nå Driver Godt Fra Hjemmekontor.
Eierne av koronastengte restauranter har kanskje mer å glede seg til enn bedriftslederne som nå driver godt fra hjemmekontor.

Alt blir ikke bra

Pandemien vil forandre næringslivet for alltid. Alt blir ikke bra. Det skrier Ole Christian Apeland i dette innlegget, tidligere publisert i Dagens Næringsliv.

«Alt blir bra» skrev skolebarn på regnbueplakater på denne tiden i fjor. Det blir det nok på mange måter, men det betyr ikke at det blir som før. Det digitale spranget verden har gjort det siste året vil forandre mye i samfunnet vårt for alltid.

Mens stedsfaste virksomheter som restauranter og butikker har slitt under pandemien, har mange av oss som leverer tjenester fra kontorer klart oss godt. Vi har lært oss at vi kan samarbeide godt gjennom videomøter, slik at vi kan drive like lønnsomt med kontor hjemme eller på hytta. Dette forholdet mellom stedsfaste og fleksible virksomheter kan bli snudd opp ned de kommende årene.

Oppmerksomheten rundt avstandsjobbingen har i stor grad vært rettet mot forholdet mellom bedriftene og de ansatte. Det som vil få mye større konsekvenser, er forholdet mellom bedriftene og kundene. Når videomøtene har fjernet avstanden, blir det enklere å levere alle slags tjenester som krever personlig kontakt til kunder hvor som helst.

Advokater, rådgivende ingeniører, arkitekter, reklamefolk, kommunikasjonsrådgivere og alle andre som tidligere pleide å reise ut for å snakke med kundene kan nå skape like gode kunderelasjoner gjennom videomøter. Dermed har det ikke noe å si om kunden er i Kristiansand eller Kautokeino. Der språk, tidssoner, kultur og regelverk ikke skaper for store hindringer er kunder over hele verden like tilgjengelige som dem i nabolaget.

Utviklingen byr på fantastiske muligheter for bedrifter. Tenk, vi kan ha kunder over alt! Vi kan ha gode møter over hele landet eller hele verden, gjerne flere samme dag, uten flyturer i otta, sikkerhetssjekker, taxier og netter på triste flyplasshoteller. Bedre for effektiviteten, bunnlinjen, klimaet og familielivet. Hurra!

Baksiden av medaljen er at dine tidligere lojale, lokale kunder nå kan velge blant langt flere leverandører. Hvorfor skal folk i Bergen bruke lokale advokater hvis de finner noen bedre i Stavanger? Hvorfor skal noen bruke et designbyrå i Oslo hvis man kan få bedre kvalitet til lavere pris i Malmø?

Kundene vil fortsatt etterspørre det som gir dem best verdi for pengene. Forskjellen blir at de får mange flere leverandører å velge blant. Alle er like nær. Konkurransesituasjonen for alle som selger tjenester vil bli mer lik den vi kjenner fra netthandel med varer.

Bare de som tilbyr fysiske opplevelser eller tjenester kan tenke at deres marked er lokalt eller regionalt. Dermed har kanskje eierne av koronastengte restauranter mer å glede seg til enn bedriftslederne som nå driver godt fra hjemmekontor.

Nøkkelen til suksess i denne nye hverdagen ligger i spesialisering og tydelig posisjonering. Man kan ikke lenger basere seg på å være best i et geografisk område, man må være best innen et tjenesteområde. Det fine er at alle kan bli best i verden på noe, bare man velger en smal nok nisje. Utfordringen er å velge posisjon, bygge kompetanse og kommunisere godt.

Fra å være den beste advokaten i Fagernes, med alle slags tjenester i lokalmarkedet, kan man bli Norges beste på arv innen landbruk. Fra å være ekspert på all slags pakningsdesign i Oslo, kan man bli ledende i Europa på etiketter til øl. Uansett hva man satser på, bør man sikte mot å være i toppklasse innen sitt felt. For det er like enkelt for kunden din å gå i møte med en leverandør fra et helt annet sted.

Alt kan bli veldig bra for selskaper som klarer å ta attraktive posisjoner i det nye, grenseløse landskapet. For andre vil det bety tap av konkurransekraft når aktører fra helt andre steder melder seg i det som var deres lokalmarked. Lykken ved å kunne jobbe fra hytta i Spania forsvinner fort hvis spanjoler har tatt kundene dine.

Det er mye å glede seg til etter pandemien, men alt blir ikke bra for alle. De som vil vinne må brette opp ermene.

Les kronikken i Dagens Næringsliv her.