Det som imponerer aller mest, er Zelenskyjs evne til å skape fellesskap ved å bruke referanser målgruppene kjenner godt, skriver Ole Christian Apeland i denne kronikken. Foto: Flickr.

Kronikk 24.05.2022

Vær litt Volodymyr

Selv om du ikke skal lede et land i krig, er det mye å lære av Volodymyr Zelenskyj.

Russlands angrep på Ukraina har gitt oss en ny helt. President Volodymyr Zelenskyj fremstår som en svært dyktig leder og kommunikatør. Alle som vil fremme sin sak, kan la seg inspirere.

Denne uken talte presidenten til filmbransjen i Cannes. For noen uker siden talte han til Stortinget. Siden krigen startet, har han møtt en lang rekke viktige grupper.

Første læringspoeng: Meld deg på! Let etter anledninger til å fremme din sak, og tilpass deg til hver målgruppe. Uansett, om du taler eller skriver, kan det være mer effektivt å dele ditt publikum i mindre grupper som du kan skreddersy budskap til, enn å si det samme til alle.

Det neste presidenten er god til, er å bruke et enkelt språk. Han forteller historier, og har tydelige ønsker. Stortinget ble bedt om at norske selskaper må slutte å støtte Russland, og at Norge må støtte Ukraina med våpen. Filmfolket i Cannes ble bedt om å engasjere seg i kampen.

Men det som imponerer aller mest, er Zelenskyjs evne til å skape fellesskap ved å bruke referanser målgruppene kjenner godt. I Cannes snakket han om filmer, blant annet Charlie Chaplins film «Diktatoren», før han ønsket seg «en ny Chaplin, som vil vise at filmen ikke tier i vår tid.»

I Stortinget løftet han frem båndene som knytter Ukraina og Norge sammen. Russland som felles nabo, og historiske fellestrekk. «Når vi ser på vår felles vei gjennom historien, har vi alltid møttes i vanskelige, men avgjørende tider for Europa», slo presidenten fast.

Han fortalte at norske vikinger var med på å skape den første Kyiv-staten for tusen år siden, at en ukrainsk prinsesse ble hustruen til kong Olav den 3., og at vi sammen kjempet mot nazistene. En ukrainsk soldat var den første som rykket inn i det frigjorte Kirkenes i 1944.

Deretter hyllet han barnetogene på 17. mai, en tradisjon han håper å adoptere, og inviterte stortingsrepresentantene til et fremtidig barnetog i Kiev, dersom vi sammen gjenoppretter freden. «For å feire vår felles frihet, vår felles rett til en lykkelig fremtid med barna våre».

Ordet kommunikasjon kommer fra det latinske communicare, som betyr å «gjøre felles». Det er nettopp dette Zelenskyj gjør. Ved å spille på felles referanser forsterker han følelsen av at vi er knyttet til hverandre og må stå sammen.

Presidentens forståelse for kommunikasjon og symboler viste seg også 8. mai. Valget av Norges frigjøringsdag som dato for utenriksminister Anniken Huitfeldt og stortingspresident Masud Gharahkhanis besøk til Kyiv gjorde møtet ekstra følelsesladet.

Det vi har sett fra Zelenskyj de siste månedene er lærebokeksempler på god kommunikasjon, og bør inspirere alle som skal vinne støtte og sympati. Grip anledninger, fortell historier, bygg fellesskap, bruk symboler og presenter konkrete ønsker og løfter.

Politikere kjenner denne oppskriften godt. Vedum og Støre sitter der de sitter fordi de klarte å skape fellesskap med store velgergrupper. De ble belønnet for utallige samtaler med velgere og evnen til å finne de emosjonelle fellesnevnere som ledet folk til partiene.

Som leder for en gruppe eller et prosjekt kan man fort bli for opptatt av det man skal oppnå. Man snakker om målene og delmålene. Det er bra, men har liten verdi hvis medarbeiderne, kundene eller partnerne du er avhengig av ikke føler seg knyttet til prosjektet.

Det kan være klokt å bruke noe av møtet eller talen til å minne om hva som binder dere sammen.

Forutsetningen for å lykkes, er at du tar deg tid til å finne de positive fellesnevnerne. Hent frem fakta, les historie, snakk med målgruppene og spør eksperter. Dersom du bommer, og forsøker å spille på fellesskap som mottagerne ikke kjenner igjen, kan det ha negativ effekt.

Zelenskyj kjemper verdens viktigste kamp akkurat nå, og våre daglige gjøremål blir små i forhold. Men det betyr ikke at vi ikke kan la oss inspirere av førsteklasses kommunikasjon. Så neste gang du skal overbevise, vær litt Volodymyr og minn mottagerne på alt dere har felles.

Publisert i Dagens Næringsliv 20.05.22

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Sett deg på listen.