Her gratuleres Vinmonopolet som virksomheten med Norges beste Omdømme 2022. Fra venstre: Ole Christian Apeland, Elisabeth Hunter, Marika Salomäki og Miriam G. Edvardsen. Foto: Katrine Lunke, Apeland.

Omdømmedagen 02.03.2022

Vinmonopolet har Norges beste omdømme – igjen

Vinmonopolet er på topp i den store omdømmemålingen Traction Norge 2022, der omdømmet til 50 store virksomheter er målt over ett år. Finn.no, TINE og Flytoget har også svært godt omdømme.

– De store bedriftene har klart å opprettholde sitt omdømme gjennom pandemien. Det er ingen store hopp eller fall, men vi ser at etikk blir en stadig viktigere omdømmedriver, sier Miriam G. Edvardsen i Apelands analysegruppe.

De 50 selskapene som er målt, er nominert av befolkningen. Selskapene på topp har bygget godt omdømme gjennom mange år. Også i bunnen er det stabilt. Ryanair, Facebook, McDonalds og Fjordkraft er selskaper folk ikke liker eller stoler på.

– Vinmonopolets posisjon er imponerende. De har gjort en solid innsats under pandemien, og folk har en enorm tillit til dem. Omdømmescoren på 85 poeng er like bra som i fjor. De scorer også svært godt på kvalitet og ledelse, sier Edvardsen.

Kiwi har best omdømme blant dagligvarekjedene, mens Sbanken folkets favoritt blant bankene. NRK er mediebedriften med best omdømme, mens SAS kommer best ut innen reiseliv.

– Virksomheter med godt omdømme møter velvilje blant kunder, arbeidstakere, hos myndigheter og i media. Akkurat nå er det særlig hard kamp om gode medarbeidere, og virksomhetene med best omdømme vil ha fordeler i denne kampen, sier Edvardsen.

Se resultatene fra Traction Norge 2022 (Klikk på bildet for å se større versjon).

Vil du måle omdømmet?

Ta kontakt med Marianne Nipe eller Miriam G. Edvardsen for en uforpliktende samtale om omdømmemåling.

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Meld deg på listen.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.