Finn.no topper Apelands omdømmemåling Traction Norge 2023. Adm. dir. Eddie Sjølie mottok det synlige beviset fra Miriam G. Edvardsen i Apelands analysegruppe.

Omdømmedagen 28.03.2023

Finn.no topper omdømmemålingen Traction Norge

Finn.no troner på toppen av omdømmemålingen Traction Norge 2023, der 50 store virksomheter er vurdert gjennom et helt år.

Norges største markedsplass får landets høyeste omdømmescore. Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Finn.no.

– Finn.no imponerer. Ikke bare får de den høyeste emosjonelle scoren, men de scorer også svært bra på omdømmedriverne ledelse, klima, etikk og opplevd verdi for pengene, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland, som står bak målingen.

Han mener Finn.no har en unik posisjon som en innovativ og bærekraftig forbrukertjeneste i stadig utvikling.

– Finn.no har et svært godt produkt, og god kommunikasjon. De utvikler seg hele tiden, men ikke raskere enn at kundene hele tiden oppfatter markedsplassen som velkjent og trygg, sier Apeland.

Foruten Finn.no kan Vinmonopolet, Tine og NRK skilte med omdømmescore over 80 og «svært godt omdømme» i befolkningen. Målingen er gjennomført over et helt år.

Lavt energinivå
Apeland forteller at godt omdømme handler om å innfri folks forventninger, være tillitsvekkende, samt skape gode følelser. Blant selskapene som i liten grad klarer dette, er Facebook, NorgesEnergi og Fjordkraft som inntar bunnplasseringene, tett fulgt av McDonalds og Statkraft.

Energibransjen får seg en smell i årets omdømmemåling, bortsett fra Tibber som er ny på listen og havner midt på treet.
– Tibber startet 2022 med et svært godt omdømme. Med sin innovative tilnærming var de suverene i bransjen, og et at selskapene i Norge med best omdømme. Men da de innførte forhåndsfakturering i høst ble folk rasende, og omdømmescoren stupte. Nå er de på vei opp igjen, etter å ha erkjent offentlig at de gjorde en tabbe, sier Apeland.

Beholder befolkningens tillit
De 50 selskapene som er målt er nominert av befolkningen. Selskapene er målt på flere dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene. Listens som presenteres, viser den emosjonelle omdømmescoren.

SAS er det selskapet som faller mest i målingen, mens Norwegian stiger. Begge har middels godt omdømme og lavere score enn Flyr, som landet med godt omdømme.

– Overordnet ser vi at næringslivet beholder befolkningens tillit, til tross for krig, uro og høyere priser. Mange føler at de får mindre verdi for pengene sine, men det svekker ikke bedriftens omdømme vesentlig, sier Ole Christian Apeland.

Les hvordan det gikk i de ulike bransjene her:

Motta nyhetsbrev fra Apeland

Noen få ganger i året sender vi ut nyheter og informasjon om seminarer og fagdager. Meld deg på listen.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.